top of page

אז מה זה משפחתון גמיש?


כבר מזמן הבטחתי להסביר מה זה משפחתון גמיש. הנה אני מקיימת את הבטחתי:

כולנו מכירים את הפורמט המקובל בארץ למשפחתון: מספר מצומצם של פעוטות, בבית פרטי מאורגן בהתאם לצורך. אוכל ביתי טרי ומזין, קצת משחקים, קצת שירים, קצת יצירה. שעות פעילות לרוב: 7:30 עד 16:00. תשלום פר חודש, כולל אוגוסט למרות שלרוב באוגוסט המשפחתון סגור. חופשות על פי משרד החינוך.

ואז הגעתי אני, ורציתי לפתוח משפחתון. אממה, לא התאים לי לפתוח כל כך מוקדם כי יש לי ילדה שצריכה להתארגן לבית הספר, ובעל עצמאי שלפעמים יכול לעזור ולפעמים לא, והאמת, אני פחות טיפוס של בוקר. וגם לא התאים לי הסידור הזה של לא לעבוד באוגוסט ובכל זאת לגבות תשלום. ובכלל, חוץ מאוכל טרי וביתי היו לי רעיונות אחרים לגמרי לגבי הדרך בה משפחתון צריך להתנהל.

אז הדרך שלי לא מתאימה לכל אחד, אבל כנראה שהיא בכל זאת מתאימה למספיק אנשים, כי בשבילי ובשביל המשפחות איתן אני עובדת הפטנט הזה עובד יופי. ולכן אני משתפת: כי אם זה עובד בשבילי אני בטוחה שזה יכול לעבוד בשביל עוד משפחות.

הכל בעצם מתחיל מאינטרס משותף של כולנו: אנחנו מבינים שהשנים הראשונות של ילדינו הן חשובות ומשמעותיות ביותר ואנחנו מבינים שחשוב להשקיע ולתת להם בסיס של אהבה, כבוד כלפיהם וכלפי הסביבה בה הם חיים, סדר והגיון פשוט ותנאים טובים להתנסויות והתפתחות.

אני מאמינה שהמקום הכי נכון והכי בריא לילד בשנותיו הראשונות הוא בבית, עם המשפחה. לצערינו החיים בעולם המערבי של המאה הנוכחית מאפשרים זאת בקושי אם בכלל. קשה מאוד להחזיק את הראש מעל למים עם משכורת אחת. מה גם שבואו נודה על האמת, לא לכולנו יש סבלנות להיות בבית עם הילדים כל יום כל היום. אנחנו צריכים להתלבש ולצאת ולדבר "מבוגרית" כדי לשמור על השפיות.

אז רשמנו את הילד משפחתון, אנחנו יודעים שהוא מקבל ארוחה חמה ויחס טוב ואנחנו הולכים לעבודה בראש שקט. אבל מה קורה כשאנחנו מסיימים לעבוד מוקדם? הרי שילמנו על המשפחתון, אז לא ננצל את הזמן הפנוי לסידורים? ומה קורה בחול המועד, כשהמשפחתון סגור ואנחנו עובדים כרגיל?

עכשיו תארו לכם מצב כזה: אתם משלמים על המשפחתון לפי שעה! כן, כמו שמעבירים כרטיס בעבודה, רק הפוך.

ועכשיו סיימתם לעבוד מוקדם. מה, לא תקחו את הילד מוקדם?

אז זה בדיוק הרעיון: הגדרתי את שעות הפעילות של המשפחתון לפי הנוחות שלי. בטווח השעות האלו ההורים מחליטים מתי להביא ומתי לקחת את הילדים ואני רושמת את השעות. בסוף החודש משלמים לפי מספר השעות שהילדים בילו אצלי. נשמע מוזר? לא מסתדר לכם? אציג לכם את היתרונות:

אני מתחילה לעבוד אחרי שהגדולה יצאה לבית הספר וקיבלה את כל היחס והעזרה שהיתה צריכה. הקטנה שכבר מזמן לא ישנה צהרים חופשיה לענייניה ואף אחד לא מכריח אותה לשבת בשקט בחדר חשוך.

לפעמים הילדים הולכים לישון צהרים בבית, לפעמים הולכים הביתה מיד אחרי שנ"צ ולפעמים נשארים עד סוף היום, שזה אצלי 16:30.

היתרון בגמישות השעות הוא שההורים מרגישים שהם לא מפסידים כסף בכך שהם אוספים את הילדים מוקדם וכולנו יוצאים ברווח: לפעמים הילדים נשארים יום מלא והבית מלא חברים ולפעמים הם הולכים מוקדם ומבלים עם ההורים ואני זוכה לזמן איכות עם בנותי.

ההורים נהנים מכך שלילדים יש מסגרת אך עם זאת נהנים מדי פעם לבלות עם ילדיהם כשיש להם הזדמנות כך סתם באמצע השבוע.

וכך גם לגבי חופשות: ההורים האחרים ואני מחליטים יחד ומתגמשים אחד כלפי השני וכך יוצא שהחופשות מתאימות לכולנו. למשל באוגוסט האחרון עבדתי המון ודווקא בספטמבר, כשילדה אחת עזבה לטובת גן "של גדולים" ושני אחים נסעו לחו"ל, היה לי חודש שלם להתחיל לפתח את המיזם שלי וגם לעזור לבתי להתאקלם בבית הספר.

אז נכון שהפורמט הזה פחות מתאים לקבוצה גדולה ונכון שזה עוד יותר בעייתי אם רוצים להעסיק סייעת במשפחתון, אבל זה כן מתאים להורים כמוני, שרוצים להתענג על גידול הילדים בעצמם ובכל זאת להתפרנס, ויש להם כוח ורצון לתת גם לילדים אחרים.

אז אתם שואלים מי ירשום את הילד שלו למשפחתון כזה?

לרוב זה יתאים לאנשים שעובדים הרבה מהבית, או כאלה שהלו"ז שלהם גמיש. זה יתאים לאנשים שלא רוצים להשאיר את הילד במסגרת מ 7:30 בבוקר עד הערב. זה יתאים להורים שרוצים עבור ילדיהם מסגרת קטנה וביתית ושמאמינים שהמקום הכי טוב עבור ילדם הוא הבית, או לפחות הכי קרוב לבית.

משפחתון כזה יכול להתאים גם להורה שצריך רק שעות בודדות ביום ובשאר הזמן היה מעדיף שהילד יהיה איתו. כזה מצב הוא לא הגיוני ולא כלכלי במשפחתון "רגיל".

והגמישות באה לידי ביטוי לא רק בשעות העבודה:

רוב המשפחתונים נצמדים לתוכנית הלימוד של הגנים. בכל שנה לומדים את אותם דברים, באותו סדר ובאותן תקופות. אז נכון שלקראת חנוכה נלמד לספור עד 8 ולקראת פסח נכין מצות, אבל מכיוון שהקבוצה קטנה אני יכולה להתאים את תכנית הלימוד לרצונות ולצרכי הילדים. אני מאמינה שכל עוד הילדים מעסיקים את עצמם ויש תהליך למידה טבעי אין צורך להפריע להם ולנהל להם את החיים.

כמובן שיש סדר יום מובנה והגיוני אבל לא אקים ילד שמרכיב פאזל להנאתו כי עכשיו אנחנו צריכים לשיר שירי בוקר.

הגמישות היא מילת מפתח בפורמט שפיתחתי ולדעתי היא מאפשרת נינוחות ונוחות לכל הצדדים כל עוד ישנה התחשבות הדדית. אחד הדברים החשובים במערכת הזו היא תחושת האמון והרצון לשתף פעולה לטובת הילדים.

אם נראה לכם שהדרך הזו יכולה להתאים לכם, כבעלי משפחתון או כלקוחות במשפחתון כזה אשמח אם תפנו אלי בכל דרך שנוחה לכם: אימייל, פייסבוק, טלפון, לשיחה קלה וחברית, ולו רק כדי שאדע שיש עוד כמה גמישים פה בסביבה 😊

אשמח לענות על שאלות ולשתף עוד אם רק תפנו אלי.

שלכם,

מיכל


פוסטים אחרונים
bottom of page